Znám svého zákazníka?

Znám svého zákazníka?

Když vytváříte nový projekt nebo zakládáte podnikání, tak kromě předmětu podnikání a cíle projektu musíte vědět, kdo je váš zákazník, komu budete prodávat a co váš zákazník potřebuje.

Proč potřebujete znát svého zákazníka?

Pokud si umíte svého zákazníka představit, personifikovat, pak se vámi pro něj lépe staví web, který je díky šablonám Miowebu jednodušší postavit správně. Lépe se vám pro něj píší texty, a co je důležité, víte jak na něj cílit reklamu a kde.

Do začátku byste si měli vytvořit skupiny lidí, na které budete cílit, a měli byste si pod tím umět představit konkrétní osobu a její potřeby, i to že díky své službě schopni vyřešit její problémy.

Dále je důležité, jestli cílová skupina je dostatečně velká, aby vás uživila.

Jak si vytvořit cílovou skupinu?

Cílová skupina obsahuje tyto údaje:

  • Pohlaví
  • Věk – podle věku budete přizpůsobovat styl stránek a způsob vyjadřování.
  • Region – podle toho zda jsem mobilní, nebo zda můžete zasílat produkt poštou. Jaké jsou vaše jazykové znalosti, můžete cílit na zahraničí?
  • Zájmy – má rád sport, nebo se rád vzdělává, pečuje o sebe?
  • Příjmy – tím je myšleno, kolik klient vydělává, (pokud budu luxusní kadeřnice s cenou od 5 000 za ostříhání, pak nebudu cílit na matky samoživitelky)
  • Povolání – je zaměstnaný, podnikatel nebo majitel firmy?
  • Ostatní – má rád luxus, rád šetří, je uzavřený nebo společenský,…

Ukažme si to na příkladu Fotografa Ondry.

Ondra by rád začal podnikat jako profesionální fotograf, nejvíce ho baví fotit děti, rodinky a svatby.

To jsou tři různá odvětví a různé cílové skupiny, ale někteří lidé budou patřit do všech skupin.

Důležité je, abyste začali postupně.

Pokud chce Ondra fotit svatby, jeho cílovou skupinou budou svobodní lidé, ve věku od 20-40 let. A protože většinou všechno okolo svateb zajišťují nevěsty, pak bude cílit na ně.

Protože Ondra nemá k dispozici auto, a žije v Praze, tím pádem bude cílit na svatby konané v Praze. Umí pouze česky a proto bude cílit na českou klientelu. Protože začíná má nastavené nižší ceny a tím pádem je jeho cílová skupina dostatečně široká. Rád fotí venku a raději fotí momentky, proto hledá klientky, které chtějí spíše zachytit sílu okamžiku a nevadí jim drobné nedokonalosti.

Svatby jsou však sezónní záležitostí a většinou víkendovou a tak si musí doplnit zakázky díky ostatním službám.

Aby to nebylo jednoduché máte tu ještě jeden rozdíl. A to rozdíl mezi uživatelem a zákazníkem. Zjednodušeně řečeno, zákazník je ten kdo platí, ale uživatel je ten kdo užívá vašich služeb nebo produktů. V ideálním případě se vám stane, že uživatel je i zákazníkem.

Ale co když to tak není?

Ukažme si to na příkladu.

Pokud pletete doplňky na miminka nebo na děti, pak jsou v tomto případě děti uživatelé. Ten, kdo je však vaším zákazníkem je maminka nebo babička. Tudíž vaše cílová skupina jsou ženy mezi 20-35 let, v tomto případě na regionu nezáleží pokud jste ochotni posílat doplňky poštou, zde si jen určíte zda je regionem Česká republika nebo i Slovensko. Pokud byste cítili reklamu na facebooku, pak je vhodné doplnit i zájmy a v tomto případě to mohou být skupiny pro maminky.

V průběhu vašeho podnikání se můžete měnit vy i vaše služby a tím se samozřejmě mění i vaše cílová skupina zákazníků. Je to přirozený proces a nemusíte se toho bát.

Důležité je, ale pracovat se skupinou dále. Pokud máte od svých klientů zpětnou vazbu, například, jak pro ně bylo těžké vás najít, co jste jim pomohli vyřešit za problém, a tak dále. Tak i s těmito údaji je dobré pracovat a díky tomu můžete upravovat svou strategii.

Doufáme, že jste si svoji cílovou skupinu našli a že příprava projektu pro vás bude hračka.

Káťa s radostí pečuje o společensky prospěšný spolek MioWeb Pomáhá. Baví ji předávat nejen své zkušenosti těm, kterým mohou zásadním způsobem pozitivně ovlivnit život. Sociální přínos je pro ni podmínkou v projektech, kde je aktivní. Žije dle hesla Willa Smithe: „Pokud nečiníš život druhého lepším, plýtváš svým časem.“

Nový článek každý lichý týden v úterý v 15.00

Nechcete se připravit o novinky na našem blogu? Vložte svůj e-mail a jakmile se zde objeví nový článek, pošleme vám na něj odkaz e-mailem.

  • STÁHNĚTE SI INSPIRUJÍCÍ PŘÍBĚHY S TIPY, JAK SE DÁ VYDĚLÁVAT Z DOMU

  • NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY
  • Podělte se o svou cestu k online podnikání a inspirujte ostatní...